Chod hore
Predchádzajúca stránka Nasledujúca stránka Začiatok kapitoly Koniec kapitoly Začiatok kurzu Koniec kurzu


Otázky a úlohy

Otázky


  1. Čo znamenajú nasledujúce pojmy ?
    1. Iterácia
    2. Cyklus, telo (jadro) cyklu, podmienka cyklu, premenná cyklu
    3. Prázdny cyklus, nekonečný cyklus
    4. Vpredu testovaný cyklus, vzadu testovaný cyklus, prírastkový cyklus
    5. Vstupná podmienka, výstupná podmienka
    6. Spracovanie do koncového znaku, prednačítanie
    7. Zoznam podmienok, zoznam činností
    8. Homogenizácia
    9. Ponuka
    10. Spočítanie, sčítanie, výpočet priemeru
    11. Vyhľadávanie
    12. Hľadanie minima a maxima

  2. Čo musíme zvážiť pri naplánovaní iterácie?
  3. Podľa akých hľadísk triedime iterácie?
  4. Koľko iterácií pozná Pascal? Popíšte ich presnú činnosť!
  5. Uveďte typické príklady na jednotlivé iterácie!
  6. Môžeme iterácie vnárať do seba?


Úlohy


Zostavte algoritmy nasledujúcich úloh pomocou uvedených prostriedkov:

  1. Načítajte čísla do tej doby, kým ich súčet nedosiahne hodnotu 1000! vypíšte ich počet a súčet!
  2. Načítajte znaky. Koncovým znakom je '*'. Zistite koľko bolo znakov 'a' a 'A'!
  3. Načítajte jedno číslo. Prijmite ho iba ak je medzi 10 a 20 a je párne alebo je medzi 100 a 400 a je nepárne!
  4. Načítajte celé čísla. Koncovým znakom je 0. Vypíšte počet a súčet tých, ktoré sú aspoň štvormiestne a sú deliteľné 7! Ak číslo nemá danú vlastnosť, potom nech dá počítač zvukové znamenie!
  5. Načítajte dve čísla X a Y do tej doby, kým nebudú X=1..35 a Y=1..25. Potom presuňte kurzor na pozíciu (X,Y) na obrazovke a z toho miesta načítajte číslo A do tej doby, kým to číslo nie je trojmiestne a končiace na 3. Nevyhovujúcu hodnotu vždy treba vymazať z obrazovky.
  6. Vypíšte od 555 každé siedme číslo - celkom 20 kusov!
  7. Vypíšte ASCII tabuľku a na miestach, kde by boli nezobraziteľné znaky - vypíšte medzeru.
  8. Vypíšte znaky nachádzajúce sa medzi dvoma danými znakmi!
  9. Nakreslite do stredu obrazovky, pomocou hviezdičiek, veľké X! Výšku X-u načítajte!
  10. Vypíšte binárne zobrazenie načítaného celého čísla typu Integer!
    (napr. -1 = 11111111 11111111)! Koncovým znakom je 0.
  11. Načítajte hexadecimálne (šestnásťkové) číslo a preveďte ho na osmičkové!
  12. Počnúc od horného riadku načítajte zo stredu obrazovky čísla, umiestnené pod sebou. Nasledujúce číslo prijmite iba ak je väčšie než predchádzajúce. Koncovým znakom je 0 a čísel musí byť aspoň päť!
  13. Načítajte znaky. Koncovým znakom je '='.
    1. Vypíšte počet načítaných znakov!
    2. Spočítajte koľko tam bolo medzier, otáznikov a hviezdičiek!
    3. Vypíšte najmenší a najväčší znak!

  14. Načítajte čísla. Koncovým znakom je číslo 99. Vypočítajte priemer a ak priemer nie je medzi 10 a 15, potom načítajte ďalšie čísla do tej doby, kým priemer nebude z daného intervalu!
  15. Načítajte priebežne údaje rôznych sudov. Vypíšte všetky údaje najmenšieho a najväčšieho sudu a aj to, že ktoré boli v poradí!
  16. Pomocou ponuky máte umožniť výpočet objemu valca, kvádra alebo kruhu. Podľa voľby načítajte patričné údaje a potom vypíšte výsledok!

Podľa možnosti vždy urobte aj Jacksonov diagram!