Chod hore
Predchádzajúca stránka Nasledujúca stránka Začiatok kapitoly Koniec kapitoly Začiatok kurzu Koniec kurzu


3.2 Plánovanie


Úlohou plánovania je vytvoriť údajovú štruktúru a algoritmus spracujúci údaje na báze informácií a údajov z analýzy. Tak ako aj podnik môže dobre fungovať iba ak má vytvorenú správny pracovný poriadok a ak ten sa dodržiava, tak aj program môže fungovať dobre iba vtedy, ak máme zavedený dobrý systém pre údaje a ak algoritmy sú v súlade medzi sebou a s údajmi.

Plánovanie programu je jednou z najťažších úloh - každá úloha je iná a teda vždy musíme vytvárať nový algoritmus. Neexistuje všeobecne platné pravidlo pre tvorbu algoritmu. Existuje viacero spôsobov plánovania, doporučenia, normy, spôsoby označenia, ktoré je nutné dodržiavať. Ony sú nutnými predpokladmi efektívneho plánovania. Toto je obzvlášť platné pri skupinovej práci.


Výber spôsobu plánovania závisí od nasledujúcich vecí:

  • V akej ére počítačov sa nachádzame.
  • Pre aký počítač pripravujeme program.
  • Aká veľká je úloha.
  • Aké metódy máme k dispozícii.
  • Aká je informovanosť riešiteľského kolektívu.
  • Aké sú možnosti riešiteľského kolektívu ohľadom softvéru a príprave.
  • Čí je finančné zabezpečenie.
  • Aké sú tradície.
  • Aký je príkaz vedenia.


Posledný bod je obzvlášť vážny, lebo vedúci rozhoduje na základe okolností o tom, že akou metódou sa má pripraviť systém. Zbytočne sa určí nejaká ideálna metóda ak na jej realizáciu nie je dosť financií alebo kvalifikovaných riešiteľov.

Základnou ideou plánovania bolo veľmi dlho štruktúrované programovanie . Týmto spôsobom vznikli rôzne systémy. Jeho základnou myšlienkou je, že úlohu rozbijeme zhora dole funkčne na stále jednoduchšie kroky (moduly, podprogramy). Aj Jacksonov diagram je štruktúrovaný. Najnovšie sa vo svete používa objektovo-orientované programovanie. Týmto spôsobom s menším úsilím sa dajú bezpečnejšie tvoriť programy. V tejto metóde sa veľmi dobre uplatňuje princíp utajovania údajov. Jednotlivé moduly plne zodpovedajú za správnosť svojich údajov a podprogramov.

Dokumentom plánovania je návrh programu. Tento návrh musíme v hlave overovať priebežne.

S vytvorením návrhu programu úloha je v podstate vyriešená. Je veľmi dôležité aby tento návrh bol čo možno najlepší, lebo oprava chýb v neskorších etapách je stále "drahšia".



3.3 Kódovanie


Keď už návrh je hotový, môžeme pristúpiť k jeho realizácii. V prvej etape napíšeme program už v konkrétnom programovacom jazyku. Táto etapa je dosť mechanická. Najprv sa musíme rozhodnúť, že ktorý programovací jazyk použijeme. My použijeme Turbo Pascal. Aby sme mohli napísať program, daný programovací jazyk musíme dokonale poznať. Dokumentom tejto fázy je zdrojový program.

Zdrojový program je dobrý, ak

  • sa pripravuje presne podľa návrhu programu,
  • prehľadný, čitateľný,
  • je doplnený stručnými a jednoznačnými poznámkami.


Napísaním zdrojového programu ešte zďaleka nie sme hotový. Počas kódovania a písania sme sa mohli dopustiť aj chýb. Syntaktické chyby sú tie, ktoré prekladač nedokáže interpretovať. Príčinou môže byť preklep alebo to, že nepoznáme dosť dobre programovací jazyk. Po oprave syntaktických chýb prichádza overovanie spustiteľného programu.



3.4 Testovanie


Pri skúšobnej prevádzke človek môže naraziť na kopu chýb. Čím boli prvé fázy lepšie, tým je väčšia pravdepodobnosť, že program bude správne pracovať. Počas behu program môže havarovať alebo nepracovať správne. Menšou chybou je, keď sa nesprávne použil ten alebo onen príkaz. Nepríjemnejšími chybami sú logické tzv. sémantické chyby. V takom prípade chyba mohla vzniknúť už v prvej fáze, čo väčšinou ukazuje na lajdácku prácu niektorých riešiteľov. Samotné testovanie je tiež pomerne zložité, lebo musíme zvážiť všetky možné prípady - čo nie je jednoduché. Musíme vytvoriť testovacie údaje tak, aby nadobudli všetky možné vzorové hodnoty.

Počas testovania musíme si všímať:

  • Či program pracuje presne podľa toho, ako je to v zadaní?
  • Či je pokaziteľný?
  • Či je dosť efektívny?
  • Či jeho používanie je bezpečné?
  • Či je program užívateľsky prítulný?
    • Či v plnej miere slúži užívateľovi?
    • Či je program pekný?
    • Či nie sú také časti, ktoré by rozčuľovali užívateľa?


Dokumentom testovania je hotový program a súbor testovacích údajov.