5.5 Načítanie a uloženie programu
Programy z disku môžeme načítať do okna textového editora pomocou ponuky File/Open alebo klávesy F3. Najprv sa objaví dialógové okno, ktoré pýta názov načítaného programu. Napíšme do políčka, v ktorom bliká kurzor, názov program (koncovku nemusíme uvádzať) a stlačme klávesu ENTER. Ak sa súbor nenachádza v aktuálnom adresári, potom musíme zadať aj cestu resp. aj označenie zariadenia, pokiaľ sa nenachádza na aktuálnom zariadení. Názov textového okna bude názov súboru, ak súbor sa nenachádza v aktuálnom adresári, potom tam bude uvedená aj cesta. Ak neexistuje taký súbor, potom sa otvorí prázdny súbor s názvom Noname00.Pas. Ak taký súbor existuje, potom jeho obsah sa okamžite objaví v okne.
Hotový program môžeme uložiť na disk. Vykonáme to buď pomocou ponuky File/Save alebo klávesy F2. Ak program už má meno, potom sa hneď uloží, ale predtým si prostredie vytvorí záložnú kópiu z predchádzajúcej verzie nášho programu (má koncovku BAK - backup). Je to dobré, lebo sa stáva, že programátor omylom zmení svoj program a rád by si obnovil aspoň poslednú funkčnú verziu. Ak náš program ešte nemá meno (vytvorili sme ho pomocou ponuky File/New - potom prostredie sa nás teraz opýta na meno programu. Objaví sa dialógové okno Save file as (Ulož súbor ako). Do riadku s kurzorom napíšeme názov a stlačíme klávesu ENTER. Náš súbor sa uloží pod týmto názvom. Ak chceme ho uložiť do iného, než aktuálneho adresára, potom musíme uviesť aj cestu.
Ak chceme zmeniť aktuálny adresár, môžeme to urobiť pomocou ponuky File/Change Dir. Aktuálnym adresárom je vždy ten, ktorý takým bol v DOSe. Súbory, uvedené bez cesty, sa vzťahujú vždy na tento adresár.
Doporučenie. Vždy si nastavte aktuálny adresár tak, aby ste pracovali v ňom. Môžete si ušetriť zmenu adresára tým, že nastavíte aktuálnym patričný adresár.
Ak chceme uložiť náš súbor pod iným názvom, potom použijeme ponuku File/Save as. Ak už taký súbor sa nachádza v aktuálnom adresári - prostredie sa nás opýta, čí ho môže prepísať.
Ukončiť prácu s prostredím Turbo Pascalu môžeme pomocou ponuky File/Exit alebo horúcej klávesy Alt-X.
5.6 Okno textového editora - textové okno
Okno textového editora (editor window) má rám, vnútrajšok, a vodorovnú a zvislú rolovaciu lištu. Na ráme sa nachádza: v ľavom hornom rohu - ikona uzavretia okna (ikona - grafický znak), v strede - názov okna, potom číslo okna, zväčšovacia ikona a ikona zmeny rozmeru. V dolnom riadku okna je aktuálna pozícia kurzora (riadok:stĺpec) a hviezdička, ak sa obsah súboru zmenil od posledne uloženého stavu. Ak okno ja aktívne, potom jeho rám je dvojitý, ak nie je - neobsahuje ikony, informácie a zbledne s jednoduchým rámčekom. Pozrime sa na jednotlivé prvky okna zvlášť:
Ikona uzavretia: Nachádza sa v hornom ľavom rohu okna. Ak na ňu klikneme myšou - okno sa zavrie. Klávesa Alt-F3 robí to isté. Ak sme obsah súboru zmenili, potom sa pred uzavretím okna prostredie sa opýta nás, čí chceme zmeny uložiť.
Názov okna: Nachádza sa na hornom riadku rámu a obsahuje názov otvoreného súboru. Ak sme okno otvárali pomocou ponuky File/New, potom názvy sú Noname00.Pas, Noname01.Pas, atď.
Zväčšovacia ikona: Nachádza sa v hornom pravom rohu okna. Ak okno nepokrýva celý povrch (desktop) potom ním je šípka hore. Ak myškou klikneme naň, potom toto okno sa zväčší a pokryje celý desktop - vidíme väčšiu časť textu. V tomto prípade ikona sa zmení na hore-dole ukazujúcu šípku. Ak klikneme teraz naň, rozmery okna sa zmenšia na predchádzajúcu veľkosť. Ak predchádzajúci rozmer okna bolo celý desktop, potom táto akcia nevyvolá žiadnu zmenu. Túto akciu môžeme vykonať aj klávesou F5 alebo pomocou ponuky Window/Zoom.
Ikona zmeny rozmeru: Je ním dolný pravý roh okna. Ak klikneme myšou na tento znak a držíme klávesu myši, potom pohybom myši meníme rozmery (veľkosť) okna. Konečný rozmer bude ten, keď uvolníme tlačítko myši. Túto činnosť môžeme vykonať aj pomocou kláves. Stlačíme klávesu Ctrl-F5 - zmení sa farba rámu, pomocou Shift a šípiek nastavíme rozmery okna. Rozmery potvrdíme stlačením klávesy ENTER.
Horný riadok rámu: Ak klikneme ľavým tlačítkom myši na horný riadok rámu (okrem ikony uzavretia a zväčšovania) a držíme tlačítko, potom pohybom myši presúvame dané okno po desktope do tej doby, kým neuvolníme tlačítko. Túto činnosť môžeme vykonať aj pomocou kláves. Stlačíme klávesu Ctrl-F5 - zmení sa farba rámu, pomocou šípiek posúvame okno. Posun ukončíme stlačením klávesy ENTER.
Rolovacie lišty (scrollbars): Prevažne text pozostáva z viacero riadkov (aj pár sto a viac) - celý text sa nezmestí do aktívneho okna. Ak sa kurzor nachádza v poslednom riadku a stlačíme šípku dole, potom celý text sa posunie o riadok hore - v dolnom riadku sa objaví obsah nasledujúceho riadku a bývalý horný riadok sa stratí z okna - text sa roluje. Podobná je situácia, ak kurzor sa nachádza v hornom riadku a stlačíme šípku hore - text sa roluje opačným smerom. Rolovať môžeme aj pomocou myši a zvislej rolovacej lišty. Na koncoch (horný a dolný) sa nachádzajú šípky. Kliknutím na ne sa text roluje patričným smerom. Na lište je jedno ukazovátko, ktoré ukazuje aktuálnu pozíciu vzhľadom na celý text. Rolovať môžeme, kým nedorazíme na jeden z koncov textu. Môžeme "chytiť" ukazovátko myšou a rýchlejšie rolovať text.
Vodorovná rolovacia lišta má obdobnú funkciu, ale zriedkavo sa používa, lebo je rušivé. Najlepšie je, keď nepíšeme dlhý text - dlhší než 80 znakov v riadku.
Súčasne môžeme mať otvorených aj viacero okien textového editora - hoci, pre začínajúcich programátorov sa to nedoporučuje ani nie je odôvodnené. Aktívnym môže byť vždy iba jeden jediný. Aktivovať nasledujúce okno môžeme pomocou klávesy F6 a predchádzajúce pomocou - Shift-F6. Všetky činnosti sa týkajú aktívneho okna.
5.7 Dialógové okno
Dialógové okno (dialog window) sa do istej miery podobá na textové okno - "zdedilo" viacero vlastností. Napr. má rám, názov, ikonu uzavretia a môžeme ho presúvať. Ale nemôžeme meniť jeho rozmer, zväčšovať: nemôžeme používať ponuky - z tohto okna musíme vystúpiť, ak chceme vykonať inú činnosť. Typickými prvkami dialógových okien sú nasledujúce (v princípe z každého môže byť ľubovolný počet):
Vstupný riadok (input line): Slúži na vkladanie údajov. Ak tento prvok je aktívnym (kurzor bliká v ňom) - stláčané znaky sa zobrazujú v tomto riadku. Vkladaný text sa môže opravovať. Ak na pravom konci vstupného riadku sa nachádza šípka ukazujúca dole, potom po stlačení šípky dole môžeme vybrať z už skôr zadávaných údajov - história (history list). Napr. takým je aj okno ponuky File/Save file as.
Tlačítka (bottom): Pomocou nich môžeme zadávať príkazy dialógovému oknu:
- OK (všetko je v poriadku) - údaje sú správne, práca sa končí.
- Cancel (zrušenie) - bol to omyl. Ukonči bez zmeny.
- Help (pomôcky) - pomôž. Zobrazí možné pomocné informácie v ďalšom okne. Po uzavretí pomocného okna sa vrátime späť do pôvodného dialógového okna.
Zoznam (list box): Je to zoznam niečoho. Tento zoznam môžeme rolovať pomocou kláves alebo rolovacej lišty. Pomocou stlačenia medzery sa daný prvok zoznamu vloží na patričné miesto - v dialógovom okne.
Existujú také prvky pomocou ktorých môžeme vybrať z daných ponúk. Sú dve také skupiny. V jednej - prvky môžeme vyberať nezávisle od seba (prvky voľby), a v druhej - môžeme vybrať iba jeden (prvky výberu).
Tlačítka voľby (check boxes): Ku každému prvku je priradený štvorček, krížik v ktorom znamená, že daná voľba bola zvolená. Nezávisle môžeme vyberať voľby (môžeme označiť aj všetky) - označenie sa vykonáva buď pomocou myšky alebo medzerovníka.
Tlačítka výberu (radio bottoms): Ku každej položke je priradená prázdna kružnica. Výber je označený plným kruhom v danej kružnici. Vyberať môžeme vždy iba jeden. Pri novom výbere starý sa automaticky zruší.
Medzi prvkami dialógového okna sa môžeme pohybovať pomocou klávesy tabulátor (TAB) a tým ich urobíme aktívnymi. V rámci skupiny (v prípade tlačítiek voľby alebo tlačítiek výberu) - používame klávesy posunu kurzora.
Tlačítka stlačiť môžeme nasledujúcimi spôsobmi:
- Pomocou klávesy TAB ho aktivujeme a stlačením ENTER ho realizujeme.
- Pomocou vyznačeného písmena - stlačíme súčasne Alt a toto písmeno.
- Ak niektorá voľba je preddefinovaná - je to vyznačené farebne - môžeme z ľubovolného miesta potvrdiť klávesou ENTER.
Pomocou kláves Esc alebo Cancel beztrestne môžeme opustiť ľubovolnú akciu.
Ako základná informácia o prostredí Turbo Pascalu toľko by malo stačiť.
|