9. SELEKCIE
Existujú programy, ktoré pozostávajú z jednoduchej postupnosti príkazov. Naozaj zaujímavým sa stáva program, ak má riešiť zložitejšiu úlohu a taký už určite bude musieť reagovať na rôzne situácie. V takých prípadoch sa nezaobídeme bez riadiacich príkazov.
Pri plánovaní úlohy si dopredu musíme zvážiť všetky možné alternatívy a pripraviť program tak, aby správne reagoval v každom prípade.
Existuje viacero selekcií - podľa počtu vetvení rozlišujeme jednovetvovú, dvojvetvovú a viacvetvovú selekciu. Selekcie môžeme vnoriť jednu do druhej a tak môžeme vytvárať aj pomerne zložité štruktúry.
9.1 Jednovetvová selekcia - IF ... THEN
Jednovetvová selekcia znamená, že ak podmienka je splnená, potom sa vykonaj daná činnosť - v opačnom prípade sa pokračuje spoločnými príkazmi nasledujúcimi za selekciou.
Jacksonov, vývojový diagram a Pascalovský kód jednovetvovej selekcie sú nasledovné:
Výraz IF ... THEN znamená: AK ... POTOM.
V Jacksonovom diagrame pod sebou sa nachádza popis tej istej činnosti len ten dolný je podrobnejší. V našom prípade malý krúžok a podmienka nad ním ukazuje na to, že pri akej podmienke sa vykoná činnosť U1.
Samozrejme činnosť U1 môže byť aj zložitým príkazom, t.j. môže to byť celá skupina príkazov. V takom prípade v Pascalovskom kóde musíme použiť zátvorky Begin a End.
Úloha
Načítajme znak! Ak znakom je veľké písmeno, potom ho zmeňme ešte pred výpisom na obrazovku na malé!
|
Jacksonov diagram:
Podmienka znamená, že tá časť sa vykoná iba ak Znak je veľké písmeno. Pri riešení tejto úlohy si treba uvedomiť, že písmená v tabuľke idú za sebou najprv veľké písmená (65-90), potom je niekoľko iných znakov a potom idú malé písmená (97-122) spolu - posun medzi nimi je 32.
Pascalovský program:
|