Chod hore
Predchádzajúca stránka Nasledujúca stránka Začiatok kapitoly Koniec kapitoly Začiatok kurzu Koniec kurzu


9. SELEKCIE


Existujú programy, ktoré pozostávajú z jednoduchej postupnosti príkazov. Naozaj zaujímavým sa stáva program, ak má riešiť zložitejšiu úlohu a taký už určite bude musieť reagovať na rôzne situácie. V takých prípadoch sa nezaobídeme bez riadiacich príkazov.

Pri plánovaní úlohy si dopredu musíme zvážiť všetky možné alternatívy a pripraviť program tak, aby správne reagoval v každom prípade.

Existuje viacero selekcií - podľa počtu vetvení rozlišujeme jednovetvovú, dvojvetvovú a viacvetvovú selekciu. Selekcie môžeme vnoriť jednu do druhej a tak môžeme vytvárať aj pomerne zložité štruktúry.



9.1 Jednovetvová selekcia - IF ... THEN


Jednovetvová selekcia znamená, že ak podmienka je splnená, potom sa vykonaj daná činnosť - v opačnom prípade sa pokračuje spoločnými príkazmi nasledujúcimi za selekciou.

Jacksonov, vývojový diagram a Pascalovský kód jednovetvovej selekcie sú nasledovné:

Obr9_1


Výraz IF ... THEN znamená: AK ... POTOM.


V Jacksonovom diagrame pod sebou sa nachádza popis tej istej činnosti len ten dolný je podrobnejší. V našom prípade malý krúžok a podmienka nad ním ukazuje na to, že pri akej podmienke sa vykoná činnosť U1.

Samozrejme činnosť U1 môže byť aj zložitým príkazom, t.j. môže to byť celá skupina príkazov. V takom prípade v Pascalovskom kóde musíme použiť zátvorky Begin a End.

Úloha
Načítajme znak! Ak znakom je veľké písmeno, potom ho zmeňme ešte pred výpisom na obrazovku na malé!

Jacksonov diagram:

Obr9_2


Podmienka znamená, že tá časť sa vykoná iba ak Znak je veľké písmeno. Pri riešení tejto úlohy si treba uvedomiť, že písmená v tabuľke idú za sebou najprv veľké písmená (65-90), potom je niekoľko iných znakov a potom idú malé písmená (97-122) spolu - posun medzi nimi je 32.

Pascalovský program:

Obr9_3